فن آوری زیستی

این وبلاگ مربوط به انجمن بیوتکنولوژی دانشگاه کردستان می باشد

فن آوری زیستی

این وبلاگ مربوط به انجمن بیوتکنولوژی دانشگاه کردستان می باشد

توالی یابی ژنوم یکی از عاملین اصلی پوسیدگی دندان

محققین موفق به توالی یابی ژنوم یکی از عاملین اصلی پوسیدگی دندان یعنی بایفیدو باکتریوم دنتیوم (Bifidobacterium dentium) شدند.

با بررسی ژن های این موجود نشان داده شد که از آنجاییکه این باکتری قادر به متابولیز طیف گسترده ای از مواد غذایی، دارای قابلیت زندگی در محیط اسیدی و مقاوم به دهان شویه ها است، در امر ایجاد پوسیدگی دندان بسیار موفق عمل می کند.
این تحقیقات توسط مارکو ونچورا، میکروبیولوژیست از دانشگاه پارما در ایتالیا، و همکارانش انجام شد. گونه های متعددی از خانواده بایفیدوباکتریوم در درون روده زندگی کرده و جز باکتریهای مفید برای بدن محسوب می شوند . همچنین این خانواده جز ترکیبات اصلی پروبیوتیکها نیز می باشند. این درحالیست که گونه دنتیوم از این خانواده به هیچ عنوان جز باکتریهای مفید دسته بندی نمی شود. علت این مسئله با توالی یابی ژنوم این گونه مشخص شد. برخلاف سایر اعضای این خانواده که در یک محیط مغذی با منبع ثابت هیدرات کربن مثل روده زندگی میکنند، این گروه باید توانایی استفاده از هر ماده قندی که وارد دهان می شود را داشته باشند درنتیجه تعداد ژنهای مرتبط با تولید آنزیم جهت هضم قندها به میزان قابل ملاحظه ای در گونه دنتیوم بیشتر است. همچنین با بررسی ژنوم این گونه مشخص شد که این باکتری قابلیت باند کردن و بی خطر کردن موادی که برای حیاتش مضر است (دهانشویه ها) را دارد.

به گفته فلوید دیویرست، میکروبیولوژیست از موسسه فورسیت در بوستون، با شناسایی کامل این باکتری می توان راحتتر به دنبال راهی برای از بین بردن آن گشت. باکتریهای عامل ایجاد پوسیدگی دندان دارای آنزیمی هستند که بدنشان را در مقابل تغییرات pH مصون نگه می دارد لذا یکی از محتمل ترن راهها برای مبارزه با این باکتریها یافتن راهی برای مقابله با تولید این آنزیم و یا خنثی کردن آن می باشد.

به هر حال همچنان بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده از فلوراید و کاهش مصرف نوشیدنیهای شیرین می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد